Kees Luesink

In memoriam Kees Luesink

Op zondag 28 december 2014 bereikte ons het droeve bericht dat op zaterdag 27 december 2014 Kees Luesink is overleden.

Wij wisten natuurlijk dat hij ernstig ziek was, maar toch kwam voor ons dit bericht nog onverwacht. Want Kees bleef vechten om zijn ziekte de baas te worden. Regelmatig berichtte hij op zijn eigen, bijna luchtige wijze, over het verloop van zijn ziekte. Pas toen het echt niet meer ging heeft hij aangegeven dat zijn taken als burgemeester overgenomen moesten worden door een waarnemer. Hieruit blijkt zijn grote betrokkenheid bij Doesburg. Een zelfstandig Doesburg. Want Kees was overtuigd van de waarde en het bestaansrecht van deze kleine gemeente.

Kees was lid van GroenLinks, maar als burgemeester speelde zijn politieke voorkeur geen rol.Integer besturen in het belang van Doesburg: dat stond voorop. Daarbij bleef hij toch heel benaderbaar. Hij had  een goed oog voor mensen. “In de politiek en het bestuur heb ik veel gehad aan mijn verleden als psychiatrisch verpleegkundige” zei hij eens. Met dergelijke ingetogen humor wist hij steeds het juiste klimaat te scheppen voor een goede samenwerking in het bestuur. Formeel bleef Kees Luesink tot het laatst burgemeester van Doesburg. Onze burgemeester.